17. tammikuuta 2014

Töihin vai kouluun?

Mä oon jo viimeisen vuoden ajan pohtinut, että miten mulle käy sen jälkeen, kun tämä koulu loppuu. Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että kohta kahden ammatin saaliilla en jaksa opiskella enää mitään, vaan tähtään suoraan tieni työelämään ja pääsen tienaamaan rahaa. Tästä suunnitelmasta en kuitenkaan ole luopumassa kokonaan, koska se on tällä hetkellä toinen reitti tulevaisuuttani varten.

 photo jojojo_zps5ef2f3a2.jpg

Puhuttiin koulussa yksi päivä siitä, että hakevatko muut opiskelemaan tämän alan jälkeen. Suurin osa kuitenkin sanoi jäävänsä Forssaan ja menevänsä töihin, joten jatko-opiskelut eivät kuuluneet enää monen valintoihin. Iltapäivällä tajusin asian, jota en ollut tullut edes miettineeksi. Mullahan on yhtälailla mahdollisuudet hakea yliopistoonkin? Mulla on unelmia ja haluan tehdä niiden saavuttamiseen eteen kaikkeni. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että edessä on ensimmäisenä hakeminen ja jos onnistun läpäisemään tieni yliopistoon, on edessä silloin muutto Kuopioon.

 photo ggg_zps104e2797.jpg

Kuopio sijaitsee 400km päässä Forssasta, joka tuo esiin muutamia rajoitteita. Tiedän, että on turha stressata tästä asiasta, kun en ole vielä edes päässyt minnekään, mutta väkisin sitä tulee ajatelleeksi tätä välimatkaa kaupunkiin, jossa on asunut koko ikänsä. Suurin murhe onkin siinä se, että paikka on tuttu ja kaikista lähimmät ihmiset asuvat täällä, kun taas Kuopiossa ei asu yhtäkään tuttua ihmistä. Toisaalta sehän tarkoittaa samalla myös sitä, että mulla olisi kerrankin tilaisuus aloittaa elämä uudelta pohjalta kaupungissa, jossa kukaan ei tunne mua. Parasta olisi kuitenkin se, että pääsisi tutustumaan uusiin ihmisiin.

Toivottavasti tämä ei jää pelkäksi haaveeksi, joten täytyy pitää peukkuja pystyssä loppuun asti! Odotan jo innolla ensi viikolla olevaa infoa jatko-opiskeluiden suhteen, jolloin ajattelinkin kysyä lisäinfoa hakemisesta!

12 kommenttia:

  1. Mille linjalle ajattelit hakea? Tsemiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä asiaa en kommentoi täällä blogin puolella ihan vain tietyistä syistä! Mutta alalle, joka tuntuu unelma-ammatilta! :) Kiitos kuitenkin!

      Poista
  2. Aijotko hakea muualle kuin kuopioon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luultavasti kyllä, mutta minne? Sitä en vielä itse tiedä :) Ens viikolla valkenee kaikki!

      Poista
  3. ootko yhtään tutustunut yliopiston pääsykokeisiin? nimimerkillä neljäs kerta toden sano. on meinaan hiton vaikeita =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän kyllä mitä tuohon alan pääsykokeisiin tulee ja tiedän, etten tule pääsemään, joten luultavasti suunnitelmat muuttuu sen verran, että meen eka lukemaan avoimeen, josta kerään kursseja sen verran, että on helpompi päästä sisään :) Mikään ei ole mahdotonta, jos haluaa saavuttaa omia unelmiaan!

      Poista
  4. Itekki kiven kovaa väitin sillon ku valmistuin lukiosta, että ny lähetään kuopioo lukemaan. Kas kummaa nii jouduinki Helsinkii.... :-D mut hei tsemii, mun on monesti pitäny kysyykki et miks et harkittis jotain sosiaali-ja terveys alaa ku oot tykästyny tohon urheiluun! Ja just tolla kuvan asenteella eiku menoks, you can dream it, you can do it :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihii ihana sä! Juuuu! Olin aina yläasteel innostunu bilsan ja terveystiedon tunneil ja amikseski sain kurssista 3 :D mut sit se jotenki jäi... mut nyt tän laihdutusjutun myötä innostuin lisää ja nyt päätin, että meen eka lukee avoimeen jotain kursseja, että pääsisin sit helpommin pääsykokeista läpi! :) Mut Kuopio suunnitelma on ja pysyy, koska se on sellanen ala jota oikeesti haluun tulevaisuudessa tehdä!! :)

      Poista
  5. Mä lähdin itse lukion jälkeen 900km päähän kaikista, perheestä, ystävistä ja sukulaisista. Mulla jäi vanhalle paikkakunnalle ihan kaikki. Nyt oon 5 kuukautta asunut pk-seudulla ja oon ihan tyytyväinen valintaani. Mulla on koulupaikka täällä ja poikaystävä. Ikävä välillä on hirveä takaisin kotiin mutta jos ei koskaan lähde, ei voi saavuttaa sitä mitä haluaa, tsemppiä hakemiseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui! No jo on kyllä välimatka! :D Uskon, että tuntuu oudolta, kun en voikaan olla joka kuukausi enää tekemisissä tai siis nähdä! Itse oon joka päivä silti tekemisissä äitinikin kanssa, vaikka asun jo omassa kodissakin! Mutta juu, unelmien eteen on tehtävä töitä, eikä välimatka sais olla siihen este :) Parasta on et sais tutustuu uusii ihmisiin! Kiitos kommentista :)

      Poista
  6. Hei Tuuli älä turhaan epäröi paikkakunnan vaihtamisen suhteen, savoon vaan!;) meikäläinen lähti tänne Tampereelle puoli vuotta sitten enkä ole koskaan ollut onnellisempi: upeita ihmisiä, mahtava meininki ja tietysti opiskelen nyt niiiin oikeaa alaa. Tottakai Porvooseen jääneitä ystäviä on ikävä mutta vuoroin vieraissa sitä käydään. Ne ystävyyssuhteet kyllä pysyy jos on pysyäkseen :-) sitäpaitsi sieltä voi aina tulla pois jos ei nappaakkaan. Go for it!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos Kaisa kommentista! :) Tottahan toi on, että tutustuu uusiin ihmisiin ja pääsee vaihtamaan maisemaa ja alottamaan elämän tavallaan alusta! Nyt oon harkinnu kuitenkin muuttoo eka johonkin lähemmäs, jotta menisin eka lukemaan avoimeen kyseistä alaa ja näkis, että onko se edes mun juttu koko homma! :)

      Poista