26. marraskuuta 2013

Viihteellä pitkästä aikaa

 photo Untitled14_zps6e26d738.jpg

Viikonloppuna olin muutamien kaverien kanssa siemailemassa vähän kuplivaa ja nauttimassa Jukka Pojan hyvästä keikasta paikallisessa. Vaikka ilta olikin vähän huurteinen ja mielikuvia ei paljolti illasta jäänyt, oli se kuitenkin hyvä! Sunnuntain pyhitinkin rakkaalle opinnäytetyölleni, jonka aiheena on siis lapsiin kohdistuva markkinointi ja mainonta.

Maanantaina eli eilen suuntasinkin paikalliselle koululle, jossa haastattelin viidesluokkalaisia tutkimustani varten. Opettaja tuli ihmeissään kysymään, että ''Mitä sä oikein kyselet näiltä, kun kaikki tulevat niin iloisina takaisin luokkaan?'' Haastattelu meni siis varsin hyvin niin itse haastateltavien kuin itse haastattelijankin puolesta! Huomenna suuntaankin samalle koululle, mutta vuorossa ovat toisella luokalla olevat lapsukaiset. Saa nähdä miten Tuuli-tädin käy sillä reissulla.

 photo treeni_zpsbb562341.jpg

Aloitin myös tässä tänään Essin kanssa Squat Challengen, joka kestää siis joululomalle asti. Kyllä muuten ensimmäiset viisikymmentäkyykkyä tuntui eilisen salitreenin jälkeen hyvälle. Huomenna on myös luvassa armotonta treenailua ja itsellä pyöriikin mielessä jo pieniä haaveita tän treenailun suhteen, mutta niitä en uskalla vielä ääneen sanoa! 

Nyt kuitenkin vähän iltapalaa ja nukkumaan, sillä huomenna on paljon tekemistä!

23. marraskuuta 2013

Elämäntapamuutos projekti 2013

Marraskuussa 2012 kävin terveydenhoitajan vastaanotolla terveystarkastuksessa. Kaikki oli hyvin, mutta terveydenhoitajan mielestä minun olisi tullut lisätä liikuntaa enemmän. En liikkunut koskaan vaan olin päivät kotona. Joskus olin kuitenkin käynyt sitä ennen kuntosalilla ja ryhmäliikunnoissa, mutta ne eivät tuntuneet koskaan omalta jutultani. Joulukuussa kuitenkin päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja pyysin äidiltäni joululahjaksi salikorttia. 

 photo dddd_zps6f1e9c73.jpg

Mä en ollut pitänyt koskaan itseäni mitenkään läskinä. En vertaillut itseäni melkein koskaan muihin, koska olin tyytynyt siihen kohtaloon joka mulle oli luotu, hieman pyöreänä ja muodokkaana naisena. Mä opin elämään asian kanssa, koska siitä oltiin kuittailtu mulle jo yläasteella. Jopa kahdeksannella luokalla terveystiedon tunnilla meitä pyydettiin laskemaan oma painoindeksimme. Jo silloin valehtelin oman painoni, koska en kehdannut laittaa omaa painoani, koska tiesin, että saisin muuten luokan suurimman lukeman. Nyt lähinnä naurattaa kyseinen tilanne, koska ei siihen painoindeksiin vaikuta pelkästään paino vaan myös se pituus. 

 photo IMG_6809_zpsdc36f345.jpg

Kävin tammikuussa noin kaksi tai kolme kertaa viikossa salilla, mutta ei sitä nyt kummoiseksikaan treenaamiseksi voi kutsua. Se koko kuukausi oli intoa täynnä, mutta ei mun tarkoituksena ollut missään vaiheessa laihtua. Halusin vain parantaa kuntoa ja jotain tekemistä tylsiin iltoihini. Tammikuussa ruokavalioni muuttui myös täydellisesti. Jätin pastat ja perunat ja leivät syömättä. Keskityin enemmän hyviin hiilareihin ja proteiinipitoiseen ruokavalioon. Innostukseni sain entiseltä poikaystävältäni. 

 photo IMG_6181_zpscece4b5f.jpg

Maaliskuun lopulla aloin ihmettelemään, kun vaatteet alkoivat tippumaan kirjaimellisesti päältäni. Kävin vanhempieni luona vaa'alla ja huomasin laihtuneeni viisi kiloa. Innostuin asiasta niin paljon, että aloin olemaan vielä tarkkaavaisempi ruokavalion suhteen ja aloin kokeilemaan maitorahkan syömistä, mutta se villitys onneksi laski aika nopeasti. 

 photo housut_zps9f40e8e0.jpg

Kesäkuussa painoa oli tippunut jo kymmenen kiloa ja oli mukava huomata miten vanhat bikinit mahtuivat päälleni. Ostin uuden salikortin ja kävin viikonloppuisin ja välillä arkisin lenkillä, koska kesällä ulkoilu tekee ihan hyvää toisin kuin nyt syksyllä tuolla pimeässä. 

Nyt viimeisen puolen vuoden ajan olenkin käynyt aika useasti salilla ja treenannut selkää, jalkoja ja käsiä. Vatsan seutu on seuraava projekti sekä pylly. Nyt kun kiloja on lähtenyt on myös muodot kadonneet. Tämän takia tulevassa treeniohjelmassa tulenkin painottamaan erityisesti pakara- ja vatsalihaksia! 

 photo Untitled4_zps00331e78.jpg

Monia myös varmasti kiinnostaa, että kuinka paljon mä nyt sitten olen kokonaisuudessani laihtunut ja paljon vaatekokoni ovat pienentyneet. Ajassa tammikuu 2013 - marraskuu 2013 olen laihtunu 16,5kg, joka on aivan järjettömän suuri luku. En voi olla kuin ylpeä itsestäni ja tästä saavutuksesta, koska tosiaan luulin, että tulen pysymään aina entisessä koossani ja käytin tekosyynä ''mutta koska mulla on isot luut ja tissit painaa''. Vielä viime vuoden kesällä ostin Zarasta 44 kokoa olevat farkut ja nyt syyskuussa ostin Zarasta 38 kokoa olevat farkut. Paidan koko on pienentynyt L > S ja tykkään muutenkin käyttää nykyään tiukkoja paitoja, jotta saan näkyville kaikki nämä tulokset! Myös kuppikoko on pienentynyt yhdellä sekä rinnanympärys kymmenellä sentillä! Ihan uskomatonta sanon minä! Lisäksi olen onnellinen siitä, että yleiskuntoni on parantunut huomattavasti. Ennen tuskin jaksoin juosta edes 50m putkeen, mutta nyt menee helposti melkein kilometri! 

 photo laumlskii_zpse7469dbe.jpg

Oon kuitenkin syönyt aivan liian vähän ja tästä syystä monet mun ystävät on huolissaan. Osa jopa näkee mussa jo joitakin anoreksian piirteitä, joka huolestuttaa myös mua itseäni. Mulla on suurimpana pelkona nyt se, että lihon takasin. Pahempaa tästä pelosta tekee se, että erosin juuri hiljattain, jolloin mulla ei ole enää sitä henkilöä, joka alunperin tuki tätä mun ruokavalion muutosta. 

Viime kuussa tilasin itselleni rasvanpolttajia ensimmäistä kertaa sekä vitamiini kapseleja ja tietenkin hera80. Tietty mukaan lähti myös uudet Better Bodieksen urheilurintsikat! En oikein osaa muuta noista kapseleista sanoa muuta kuin, että treeni luistaa paljon paremmin ja energiaa löytyy suunnattomasti ja myös CLA on nopeuttanut aineenvaihduntaa tehokkaasti!

 photo Untitled12_zps545e5012.jpg

Nyt lopuksi ajattelin kuitenkin jakaa teille paljon hyviä vinkkejä siitä, että miten pääsette alkuun ja mistä saatte motivaatiota. Mulla on suuri kunnia ja oon tosi otettu siitä, että monet ovat tulleet juttelemaan mulle siitä, että kuinka olen heidän esikuvansa ja kuinka he ovat saaneet multa motivaatiota! Ootte lukijat ihania ja muutkin tutut, jotka ootte jaksaneet tsempata mua tän projektin kanssa, josta en edes osannut haaveilla.

1. Tärkeintä on se, että ei aseta alkuun itselleen tavoitteita, koska helposti tulee pettymys jos mitään ei tapahdukkaan. 

2.Tärkeää on myös se, että muuttaa ruokavalioonsa, koska se on aivan yks hailee kuinka paljon treenaat jos sun ruokailutottumukset ovat ihan päin pyllyä. Tästä olen myös itsekin oppinut ja pitäisi myös oppia. Lihas ei todellakaan kehity jos ei syö tarpeeksi ja säännöllisesti. 

3. Suosikaa myös paljon proteiinia ja vähentäkää hiilareita. Syökää aamumurojen sijasta kaurapuuroa tai munakokkelia! 

4. Kun olet saanut muutaman kilon pudotettua voit asettaa itsellesi tavoitteita, mutta älä liian aikaisin. Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia tavoitteita paitsi se, että haluan ihannepainooni, jonka olenkin nyt saavuttanut! Nyt vasta alan siis itse treenaamaan lihaksia ja vähennän aerobista treeniä.

 photo Untitled7_zps0d89a13e.jpg

5. Juo paljon vettä ja pidä nestetasapainosta huolta!

6. Myös kotona voi treenata! Netistä löytyy paljon erilaisia liikekollaaseja, joita seuraamalla voi toteuttaa itselleen kotitreenin. Myös Youtubesta löytyy loistavia treenivideoita, joita kannattaa katsoa!

7. Salilla tee sarjat loppuun ja treenaa niin, että viimeiset toistot tuntuvat kunnolla. On siis melkein turhaa treenata liian kevyillä painoilla, mutta tulee myös huomioia, että itseään ei kannata myöskään rikkoa.

8. Jos haluat kiinteyttää se ei tarkoita sitä, että juoksumaton avulla saavutat tulokset. On miltein mahdotonta kiinteyttää itseään ilman salilla treenailua. Varsinkin te naiset, on turha pelätä, että lihakset kasvaa hetkessä, koska ennen sitä vaihetta tulee se kiinteytyminen. 

9. Kannattaa huomioida kuitenkin myös se, että saa tarpeeksi rasvaa kehoonsa, joten kaikkea ei kuitenkaan kannata jättää pois ruokavaliosta. Lihakset näkyvät eniten dietin aikana, jolloin kehossa ei siis ole hiilareita. Itselläni on siis myös niitä pöhötys päiviä, jolloin tuntuu, että olen lihonut vaikka en olekkaan.

10. Tee kaikki itsesi vuoksi. Älä tee sitä muiden vuoksi äläkä kuuntele muiden mielipiteitä. Asiasta ei kannata myöskään tehdä itselleen pakkomieltä, sillä nyt tällä hetkellä tuntuu, että en oo tehnyt tän pudotuksen eteen juuri yhtään mitään!